Praxis zet Sensus-methode in binnen alle vestigingen in Nederland

Praxis behoort tot de top van de doe-het-zelf branche in Nederland. Over heel Nederland zijn er maar liefst 144 vestigingen. Deze toppositie in de branche maken zij niet alleen waar met het uitgebreide en actuele assortiment, maar ook met vakkundigheid en klantvriendelijkheid. Bij Praxis staat de klant centraal. De externe, maar óók de interne klant. En daarom ondersteunt Praxis haar medewerkers met duidelijke processen die hen helpen bij de uitvoering van het werk.

 

Werkprocedures Praxis winkels

De Sensus-methode wordt al jaren binnen alle winkels van Praxis ingezet om alle werkprocedures vast te leggen in processen. Belangrijk hierbij is dat de processen tot op activiteitenniveau zijn vastgelegd om goede implementatie van de procedures te ondersteunen. Wie doet precies wat en wie is waarvoor verantwoordelijk. Deze gestructureerde en uniforme wijze van processen vastleggen biedt medewerkers overzicht over het proces, hun rol daarin en de samenwerking met anderen. Zo helpt Sensus-methode om procedures in praktijk te brengen en te borgen.

De processen zijn gepubliceerd op Intranet, zodat iedere medewerker de processen en procedures kan raadplegen. “Een proces dat we momenteel volledig aan het inventariseren zijn met de medewerkers, hebben we tijdelijk gepubliceerd in een online omgeving. Hier kunnen alle procesbetrokkenen inloggen en hun bijdrage leveren aan het beschreven proces, aanvullingen doen en verbeterpunten noemen”, vertelt Merel Vollenberg, hoofd Personele Ontwikkeling en Organisatie bij Praxis. “Door op deze wijze te werk te gaan hebben we straks niet alleen een goed beschreven proces, maar is ook de kennis over het proces vergroot en zijn we al een aardig eind op weg met de implementatie.”

 

BPM-project

Het procesinventarisatietraject wordt begeleid door een BPM-consultant van Sensus-methode. “Het is fijn dat hij onze sector goed kent vanwege zijn ervaring.” De processen worden bij Praxis opgesteld aan de hand van groepsinterviews waarbij iedereen vertelt wat zijn of haar werkzaamheden precies zijn binnen het proces. De consultant leidt deze sessies, legt de processen vast in de Sensus-software en publiceert deze vervolgens. “De consultant heeft kennis van zaken en is een goede onafhankelijke gespreksleider die geen inhoudelijke mening over het verloop van het proces heeft. Dat werkt erg goed en levert kwalitatief goede processen op.”

“Ook in mijn eigen werk zijn deze gedetailleerde processen een goed hulpmiddel, bijvoorbeeld voor het opstellen van functiebeschrijvingen, inwerkprogramma’s voor nieuwe medewerkers en handboeken.”, beweert Merel Vollenberg tot slot.

“Het is fijn dat de BPM consultant van Sensus-methode onze sector goed kent vanwege zijn ervaring in de retail markt. De consultant heeft kennis van zaken en is een goede onafhankelijke gespreksleider die geen inhoudelijke mening over het verloop van het proces heeft. Dat werkt erg goed en levert kwalitatief goede processen op.”

Merel Vollenberg

Hoofd Personele Ontwikkeling en Organisatie, Praxis

Processen beschrijven?

Gratis mailingcyclus
Procesmanagement bij Praxis

Meer weten?

Gratis trial Sensus BPM Modeler

Download gratis trial!

Start met het modelleren en definiëren van processen. Met Sensus BPM Modeler kunt u processen structureren, beheren en delen. Maak een maand gratis gebruik van alle voordelen van Sensus-software voor uw PC of Mac!

Download nu

Sensus-methode procesmanagement aanpak

Brochure

Onze visuele BPM methodiek en praktische werkvormen helpen u uw processen vast te leggen en te verbeteren. Leer meer over de Sensus-methode en onze procesmanagement aanpak en download onze brochure!

Download nu

Kooyman op Curaçao professionaliseert organisatie en legt de focus op klant

DIY-er Kooyman BV op Curaçao

“Goed beschreven processen zijn de basis voor organisatieverbetering. Hierdoor is duidelijk hoe een proces nu loopt en hoe je het graag zou willen.”, legt Business Process Manager Kim Moehamad uit.

Lees het artikel!